Zmiany dotyczą wynajmu lokali, sprzedaży towarów i innych usług
Bieżący i ostatni rok to prawdziwe eldorado wdrażania w Polsce dyrektyw Unii Europejskiej, o których możecie przeczytać na naszym blogu, na przykład tutaj.
Za nami już półmetek okresu na wdrożenie kolejnej dyrektywy – DAC7, która dołącza do grona oczekujących w kolejce na przyjęcie do polskiego porządku prawnego.
24 lipca 2022 r. Ministerstwo Finansów zakończyło konsultacje społeczne związane z dyrektywą 2021/514 (dalej: „Dyrektywa DAC7”), zaś same jej założenia mają być stosowane już za 5 miesięcy tj. od 1 stycznia 2023 r. Trzymając kciuki za prężne prace nad polską ustawą wprowadzającą przepisy Dyrektywy DAC7 przedstawiamy Państwu jej krótkie streszczenie i podstawowe założenia.
CZEGO DOTYCZY DYREKTYWA?
Słowami wstępu trzeba zaznaczyć, że Dyrektywa DAC7 wprowadza nowe zasady mające poprawić bezpieczną współpracę administracyjną pomiędzy organami podatkowymi w UE, którą to już zapewniała dotychczasowa Dyrektywa o współpracy administracyjnej – Dyrektywa 2011/16/UE tzw. dyrektywa DAC.
DAC7 jest więc swego rodzaju nowelizacją dyrektywy DAC.
Na zapewnieniu bezpiecznej administracji zmiany się jednak nie kończą. Dodatkowo Dyrektywa DAC7 wprowadza nowe obowiązki dotyczące raportowania i wymiany informacji o rozliczeniach podatkowych. Obowiązki te będą musieli wypełnić operatorzy platform cyfrowych, za pośrednictwem których oferowane są różnego rodzaju usługi.
Trzeba też pamiętać, że poza raportowaniem operatorzy platform będą zobowiązani przedstawić sprzedawcom informacje, w jakim zakresie ich dane zostaną przekazane właściwym organom.
CO I GDZIE BĘDZIE RAPORTOWANE?
Raportowane będą informacje obejmujące: dane sprzedawców, osiągnięte przez nich przychody wskutek używania platform internetowych, a w niektórych przypadkach np. w zakresie wynajmu lokali – także adres nieruchomości oraz okres wynajmu.
Tak przygotowane informacje będą przekazywane organom podatkowym w Polsce, a za ich pośrednictwem także innym organom w Unii Europejskiej.
JAK PRZEDSTAWIA TO MINISTERSTWO FINANSÓW?
Choć ustawy jeszcze nie ma, na początku lipca Ministerstwo Finansów podzieliło się głównymi założeniami kierowanymi do posiadaczy platform cyfrowych.
Kto jest operatorem platformy internetowej?
Za operatora platformy będzie uznany podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy (całej albo tylko części). Za platformę należy natomiast uznać stronę internetową oraz wszelkie aplikacje umożliwiające:
- Wynajem nieruchomości
- Sprzedaż towarów (rzeczowych, jaki aktywów trwałych)
- Wynajem środków transportu
- Świadczenie usług osobistych
Jeżeli zatem jesteście Państwo posiadaczami strony internetowej lub aplikacji, na której udostępniane są produkty jakiegoś sprzedawcy lub grupy sprzedawców będziecie traktowani jako operator platformy i będą na was nałożone obowiązki z Dyrektywy DAC7.
Obowiązki operatora
- Jak już wcześniej wskazano, operator platformy będzie zobowiązany do przekazania organowi podatkowymi niezbędnych danych sprzedawców, którymi zgodnie z założeniami będą m.in.:
- dane identyfikacyjne takie jak np.: Imię nazwisko / nazwa podmiotu, główny adres, NIP, nr VAT
- identyfikator rachunku finansowego sprzedawcy
- państwo uczestniczące rezydencji sprzedawcy
- łączne wynagrodzenie wypłacone lub uznane w ciągu każdego kwartału okresu sprawozdawczego oraz liczbę̨ czynności, z tytułu których wynagrodzenie to zostało wypłacone lub uznane,
- wszelkie składki, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez raportującego operatora platformy
2. Jeżeli natomiast sprzedawcą jest podmiot oferujący wynajem nieruchomości, dodatkowymi przekazywanymi informacjami poza powyższymi będą m.in.:
- adres każdej grupy obiektów najmu;
- numer wpisu lub wpisów do księgi wieczystej dotyczący każdej grupy obiektów najmu
- liczbę dni, przez które każda grupa obiektów najmu była wynajmowana w okresie sprawozdawczym;
- rodzaj każdej grupy obiektów najmu.
3. Ponadto wprowadzone zostaną przepisy dotyczące dodatkowej rejestracji i uzyskania specjalnego numeru przez operatorów platform internetowych.
4. Na operatorach będzie też ciążył obowiązek wdrożenia procedury należytej staranności, który polega na weryfikacji sprzedawców. Tym samym operatorzy będą ‘strażnikami’ swoich wirtualnych wrót do platformy. Zobowiązani bowiem zostaną m.in. do ustalenia statusu sprzedawców, rezydencji sprzedawców oraz – uwaga – wiarygodności uzyskanych informacji.
5. Nieodzownie z powyższym wiąże się wypełnienie obowiązku w zakresie zastosowania RODO do pozyskiwanych od sprzedawców danych.
Kary
W wykonywaniu swoich obowiązków operator płatności będzie właściwie kontrolowany. Jeżeli operator nie zastosuje się do nowych przepisów, może zostać na niego nałożona kara w wysokości od 100 000 zł do 5 000 000 zł lub może zostać wykreślony z rejestru jako podatnik VAT.
SKUTKI DYREKTYWY – NA CO TRZEBA SIĘ PRZYGOTOWAĆ
Właściciele platform cyfrowych poza zmianami w zakresie IT umożliwiającymi gromadzenie niezbędnych danych i wypełnienie obowiązku raportowego nałożonego przez dyrektywę, muszą przygotować się na konieczność dostosowania treści regulaminów i polityk, w których określone zostaną procedury i warunki: (1) pozyskiwania, (2) przetwarzania, (3) przekazywania i (4) archiwizowania danych i informacji, o których mówi dyrektywa.
Przypominamy, że Polska jest zobowiązana do wdrożenia postanowień Dyrektywy DAC7 do końca 2022 r. To oznacza, że operatorzy platform będą musieli wykonywać swoje obowiązki już od 1 stycznia 2023 r.
Magdalena Pyrowicz, aplikant adwokacki