Prowadzisz bloga? Zarabiasz na nim? Czy wiesz, że dochody uzyskane z prowadzenia bloga mogą podlegać opodatkowaniu? Kiedy należy zgłosić dane do GIODO? a odpowiedzialność za komentarze?
Art. 5a ust 6 ustawy o PIT stanowi, że działalność zarobkowa prowadzona we własnym imieniu, bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły jest działalnością gospodarczą, co oznacza obowiązek odprowadzania podatku dochodowego.
Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z dnia 9 marca 2012 r. (sygn. akt II FSK 1548/10), wyraził stanowisko, zgodnie z którym możliwe jest w takim przypadku uznanie pieniędzy zarobionych na reklamach czy prowadzonych wspólnie z zainteresowanymi firmami akcjach promocyjnych za pochodzące z umowy nienazwanej podobnej do dzierżawy. Wówczas zysk rozliczyć można bowiem według 8,5-proc. stawki ryczałtu, zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc stosunkowo korzystnej.
Opcją mniej opłacalną, której osoby prowadzące blogi starają się uniknąć, jest konieczność prowadzenia działalności gospodarczej i związana z tym konieczność opodatkowania według skali podatkowej (18% i 32%). W przypadku podmiotów, które prowadzą swoje blogi “firmowe” najkorzystniejszą opcją wydaje się z kolei opodatkowanie na zasadach ogólnych lub skorzystanie z podatku liniowego w wysokości 19%.
Zgłoszenie danych do GIODO i cookies.
Może się okazać, że trzeba będzie zgłosić dane osobowe do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych przykładowo w sytuacji, gdy podejmujemy się organizacji konkursu. Pamiętajmy także o informowaniu użytkowników naszej strony o plikach cookie.
Cały artykuł znajduje się pod tym linkiem w serwisie INFOR.
Obrazek pochodzi ze strony www.principalspage.com